Zamiluj sa do kritiky

Autor: Mon Laciková 30.07.2020 0 Komentárov 493 videní

Ako zareaguješ, keď ti niekto pochváli účes? A ako, naopak, keď ti niekto skritizuje tvoju prácu?

Väčšina ľudí pri pochvale zareaguje nejako takto:

„Máš pekný účes.“

„Ále, veď mám tie vlasy úplne mastné a odrastené.“

Málokto dokáže prijať pochvalu. Ľudia sa snažia pozitívnu spätnú väzbu nejako spochybniť, odvrátiť. Nabudúce, keď ťa niekto pochváli, usmej sa a povedz iba: „Ďakujem.“ A sleduj, ako sa pri tom cítiš.

Poďme sa pozrieť na „negatívnu“ spätnú väzbu.

„Nepáči sa mi, keď si po sebe neupratuješ.“

„Čože? Nevidíš, že mám toho teraz veľa a posledné na čo mám čas je upratovanie?“

No, niekedy tie reakcie možno nepovieme nahlas, ale povieme ich minimálne vo svojej mysli. Pri negatívnej spätnej väzbe si zvykneme okamžite vytvoriť v hlave obranný postoj a takisto to neprijmeme.

Mám pre teba jednu novinku. Úspešní ľudia si VŽDY vyslovene vyžadujú spätnú väzbu. Je to pre nich obrovský dar, lebo takto aspoň vedia, čo môžu zlepšiť.

Vo vzťahoch aj v práci, hlavne, keď sa snažíš vytvoriť niečo nové, neustále si pýtaj spätnú väzbu od svojich potencionálnych zákazníkov, aby si vytvoril skvelý produkt či službu, ktorá im bude naozaj pomáhať.

Aj vo vzťahoch je užitočné pýtať si spätnú väzbu. Jack Canfield (spoluautor knihy „Slepačia polievka pre dušu“) tvrdí, že sa často svojej manželky pýta: „Ako by si ohodnotila náš vzťah od 1 po 10? a vždy, keď je to menej ako 10, pýta sa jej: „A čo by som mohol urobiť, aby to bolo 10?“ A manželka mu vždy dá spätnú väzbu. Napríklad: „Mohol by si večer uložiť deti, aj keď ti práve ide futbal.“

Je to skvelý spôsob ako si udržiavať úprimnosť vo vzťahu. Predídeš tak tomu, že sa v tebe kumulujú maličkosti, ktoré ti vadia, až to nakoniec vyústi do veľkej hádky alebo pasívnej agresivity.

Dať pochvalu či kompliment nie je také náročné, však? Čo však vyslovenie nesúhlasu alebo kritiky? To nám vie narobiť veľké problémy. Často sa bojíme, že vyznieme agresívne alebo niekomu ublížime. Alebo že sa dostaneme do hádky a niekto nás prebije argumentmi.

Základnými piliermi dobre podanej kritiky sú dve veci:

1. dobrý úmysel – uisti sa, že spätnú väzbu dávaš naozaj zo srdca a úprimne preto, aby si tomu druhému človeku pomohol sa zlepšiť.

2. správna forma – ak obohatíš dobrý úmysel aj správnou formou, posunieš tým svoju komunikáciu na ešte vyšší level.

Z knihy: Som idealista Nový začiatok – Ivet Tomášková

Na záver: Ak ste našli v tomto článku niečo hodnotné pre vás alebo vás v niečom inšpiroval, podporte nás zdieľaním. Je to najlepší spôsob, ako podporiť kvalitný obsah. Vy rozhodujete o tom, čo letí. ↓

O autorovi: Mon Laciková

Mon Laciková

Energická žena s pozitívne naladeným životným entuziazmom a dobrodružnou dušou. Rada sa na svet pozerám cez objektív a zachytávam krásne, nezabudnuteľné momenty života.

Pozrite si všetky články od Mon Laciková

Komentárov

wonderful comments!