Vytvorte si ranný rituál (aj bez pevnej vôle)

Autor: Michal Hrehuš 12.07.2018 0 Komentárov 1955 videní

Ako vyzerá vaše ráno? Nechuť, stres, myšlienky na termíny alebo pokoj, plno energie a dobrá nálada? Či chcete alebo nie, prvá hodina až dve po zobudení majú veľký vplyv na to, ako bude vyzerať celý váš deň. Môžete to nechať na náhodu alebo si vedome a zámerne vytvoriť taký deň, aký chcete mať. Pomôžu vám v tom ranné rituály.

Zrejme ste to už zažili. Jeden deň je úplne super, Máte množstvo energie a všetko, čoho sa chytíte, ide hladko, akoby samé od seba. A hneď potom príde to, čo niektorí volajú: „Deň blbec.“ Nie je náhoda, že raz sa nám darí a inokedy by sme boli najradšej, keby bolo už zajtra. Mnoho z týchto celodenných nálad majú príčinu v tom, akým spôsobom sme náš deň začali.

Teraz si spomeňte, čo ste robili včera tesne potom, ako ste vstali z postele. Pozreli ste si emaily, čo je nové na Facebooku a prečítali ste si článok, ktorý vás hneď zrána nahneval? Alebo ste začali pozitíve, prečítali si niečo, čo vás inšpirovalo, dali ste si krátku rozcvičku a vyprázdnili si myseľ predtým, ako ste išli do práce?

Váš deň nemusí začať náhodne. Vytvorte si ranný rituál, ktorý vás posilní a dobre naladí na čokoľvek, s čím sa stretnete.

Ako si vytvoriť ranný rituál

1. Začnite jednou vecou

Možno vám napadlo hneď niekoľko veci, ktoré by ste chceli zaradiť do svojho ranného rituálu: meditácia, cvičenie, zdravé raňajky, vďačnosť, vzdelávanie, krátka prechádzka, či behanie. Bolo by skvelé robiť všetko prospešné, o čom ste kedy čítali a počuli. Postupne si môžete svoj ranný rituál rozširovať o ďalšie a ďalšie drobné aktivity. Vždy však začnite len s jednou vecou a sústreďte sa na ňu.

Ak ste doteraz nemali žiaden špeciálny ranný zvyk, začať hneď od zajtra rána meditovať, cvičiť a k tomu aj zdravo jesť by si vyžadovalo nadľudský výkon. Vyberte si preto jednu vec, s ktorou začnete.

2. Začnite v malom

Pamätajte, nechceme zázraky na počkanie. Oveľa dôležitejšie je, aby ste si vytvorili zvyk začať deň niečím, čo vás dobre naladí. V tomto kroku si to ešte uľahčíme, aby sme zvýšili svoju šancu na úspech.

Ak chcete začať čítať niečo, čo vás inšpiruje, začnite tým, že si prečítate len jednu vetu alebo jeden odstavec z knihy. Ak chcete ráno behávať, vaším cieľom počas prvých siedmich dní bude obliecť sa do športového oblečenia, vyjsť von a spraviť tri kroky. Všetko ostatné, čo urobíte navyše, je bonus.

Keď zvládnete vykonávať svoj nový ranný zvyk v malom počas celého týždňa, zvýšte métu.

3. Zaznamenávajte svoje úspechy

Niekedy sa stáva, že svoj nový ranný zvyk nevykonáme, no nie preto, že by sa nám nechcelo, ale jednoducho preto, že naň zabudneme. Aby sa vám to nestalo, výrazne si odškrtnite v kalendári každý deň, keď ste svoj nový rituál splnili. Séria niekoľkých úspešných dní za sebou vás bude zároveň motivovať v tom, aby ste pokračovali ďalej.

4. Vzájomne sa s niekým podporujte

Vo dvojici sa veľa vecí robí ľahšie. Nájdite si svojho podporného partnera, ktorému sľúbite, že svoj rituál dodržíte a ktorému sa po úspešne vykonanej rutine pochválite, aby vedel, že ste svoj sľub splnili.

Aby ste skutočne pocítili dlhodobé benefity ranného rituálu, dodržiavajte tieto zásady:

Vždy len jeden

Ak už máte vytvorený nejaký prospešný návyk, ktorý robíte každé ráno, bude pre vás jednoduché naviazať naň niečo nové. Vždy však pridávajte len jednu vec navyše, až kým sa aj z nej nestane pravidelný návyk.

Žiadne rušivé prvky

Eliminujte veci, ktoré by vás mohli pri rannom rituáli vyrušiť. Vypnite si zvonenie a upozornenia v telefóne. Podľa možnosti choďte do miestnosti, kde na vás nebude nikto hovoriť. Nepozerajte si emaily ani iné správy, či sociálne siete skôr, ako dokončíte svoj rituál. Nebudete veriť, aký rozdiel to spraví v pocite, ktorým začnete nový deň.

Urobte to aj tak

Môžu prísť dni, keď sa vám nebude chcieť, nebudete stíhať alebo si nájdete inú skutočnú, či menej skutočnú výhovorku, prečo poľaviť a nenaladiť sa ráno na celý deň. Keď už musíte poľaviť, tak len skráťte čas. Nebehajte 30 minút, ale len 5, prečítajte si len jednu stranu namiesto celej kapitoly, ale svoj ranný rituál spravte. Postupom času naučíte svoju myseľ, že nemá význam vymýšľať výhovorky, pretože to urobíte aj tak.

Tip na ranný rituál, ktorý vás dobre naladí na celý deň

  1. Meditácia (10-15 min)
  2. Krátka ranná rozcvička (5 min)
  3. Napísanie 3 vecí, za ktoré ste vďační do denníka vďačnosti (3 min)
  4. Inšpirujúce čítanie (15 min)

Aj veľké životné zmeny sa môžu prejaviť potom, ako začnete robiť len zopár drobností inak. Jednoduchým ranným rituálom môže viditeľne posilniť svoje zdravie, získať emocionálnu pohodu alebo sa naučiť množstvo nových vecí, ktoré vám pomôžu žiť plnohodnotnejšie.

Zdroj: Časopis Balans

Na záver: Ak ste našli v tomto článku niečo hodnotné pre vás alebo vás v niečom inšpiroval, podporte nás zdieľaním. Je to najlepší spôsob, ako podporiť kvalitný obsah. Vy rozhodujete o tom, čo letí. ↓

O autorovi: Michal Hrehuš

Michal Hrehuš

Podporujem ľudí v tom, aby robili to, čo milujú, boli bohatí a šťastní.

Som autorom prvých motivačných kalendárov a spoluautor Motivačného diára. Založil som I Can Academy, stránku Myslím pozitívne - oficiálny blog Veselých vecí na Facebooku a Myšlienku dňa.

Pozrite si všetky články od Michal Hrehuš

Komentárov

wonderful comments!