Prečo hovoríme ÁNO, keď myslíme NIE

Autor: Michal Hrehuš 20.06.2021 0 Komentárov 1340 videní

V prieskume pre firmu Mark & Spencer sa ukázalo, že až 96% ľudí priznalo, že robí automatické rozhodnutia. Prečo je to problém?

Keď automaticky reagujeme, hovoríte áno, aj keď myslíte nie. Alebo povieme, že prídeme, ale vieme, že neprídeme alebo aspoň by sme najradšej neprišli. Nepočúvame, zabúdame… To všetko sú dôsledky automatických reakcií a rozhodnutí.

Ak sa niekedy prichytíte pri tom, že odpoviete: „ÁNO“, aj keď v skutočnosti myslíte: „NIE“, ide o vašu automatickú reakciu. A to spôsobuje tlak, stres a frustráciu z toho, že nemôžeme robiť to, čo skutočne chceme. Automatické reakcie dokonca môžu aj za to, že sa vám niektoré situácie v živote opakujú.

Prezradím vám 3 zásady ktoré vám pomôžu vyjsť z kolobehu automatických reakcií:

Žite so zámerom

Hneď ráno, na začiatku dňa, si povedzte, s akým zámerom chcete ísť do dnešného dňa. Ako sa chcete cítiť na konci dňa? Môže to byť zámer, že sa budete cítiť skvele pri každej jednej činnosti. Možno sa vám nepodarí hneď užívať si veci na 100%, ale budete mať lepší pocit, pretože ste už išli do dňa s určitým zámerom. Vaše rozhodnutie, že pôjdete do dňa s určitým zámerom, bude vašim vedomým rozhodnutím. Tento zámer vám pomôže aj pri zvládaní stresu. Aj napriek tomu, že budete mať veľa povinností, ak si zadáte zámer, pomôže vám v tom, že sa budete sústrediť na jednu dôležitú vec – váš zámer.

Rozhodnutie dopredu

V momente ťažkého rozhodnutia či napríklad niekam pôjdete, alebo nepôjdete – vtedy už ste v spleti emócií a práve vtedy často utiekame k automatickej reakcii. V tom momente vám pomôže mať rozhodnutie dané dopredu.

Rozhodnutím sa dopredu je napríklad, že si poviete: „Raz za rok, v júli, budem mesiac bez cukru.“ A keď príde júl, nemusíte sa rozhodovať, či si dáte koláč plný cukru, lebo ste sa rozhodli dopredu. Nie ste namočení v emócii a automatickej reakcii. Výhodou rozhodnutia sa dopredu je fakt, že ho urobíte v čase, kedy ste v pohode.

Trénujte si ostražitosť

Občas sa možno prichytíte pri tom, ako vás vytočí nejaká situácia a konáte tak, ako by ste nechceli. Kedykoľvek sa prichytíte pri neželanej automatickej reakcii, poďakujte si a pochváľte sa za ostražitosť a za fakt, že ste si to uvedomili. Ak si za to poďakujete, dá vás to do nadhľadu. Čím častejšie to budete robiť, tým skôr vám to pomôžem uvedomiť si, že sa dostávate do automatických reakcií. Vaša reakcia na situácie, ktoré vás predtým kedysi vytáčali, už bude iná, uvedomelejšia. Časom príde uvedomenie skôr, ako automatická reakcia.

Aby sme nezostali len pri teórii, napíšte si teraz, s akým zámerom chcete prežiť dnešný deň. Napíšte to do komentárov.

Na záver: Ak ste našli v tomto článku niečo hodnotné pre vás alebo vás v niečom inšpiroval, podporte nás zdieľaním. Je to najlepší spôsob, ako podporiť kvalitný obsah. Vy rozhodujete o tom, čo letí. ↓

O autorovi: Michal Hrehuš

Michal Hrehuš

Podporujem ľudí v tom, aby robili to, čo milujú, boli bohatí a šťastní.

Som autorom prvých motivačných kalendárov a spoluautor Motivačného diára. Založil som I Can Academy, stránku Myslím pozitívne - oficiálny blog Veselých vecí na Facebooku a Myšlienku dňa.

Pozrite si všetky články od Michal Hrehuš

Komentárov

wonderful comments!