Isaac F. Marcoson raz povedal: „Mnohým ľuďom sa nepodarí zanechať priaznivý dojem jedine preto, že nedokážu pozorne počúvať. Sú natoľko zamestnaní tým, čo povedia o chvíľu, že zabudnú počúvať….“
Súhlasíte s touto myšlienkou? Máte s tým osobnú skúsenosť? Ste na strane ľudí, ktorí počúvajú, alebo tí, ktorí nedokážu počúvať?
Vedeli ste, že dôležití ľudia dávajú prednosť dobrým poslucháčom pred tými, ktorí dokážu ľahko rozprávať? Schopnosť počúvať, sa vyskytuje oveľa vzácnejšie ako ktorákoľvek iná vlastnosť.
Veľa ľudí potrebuje poslucháča. Možno to poznáte aj vy, že občas namiesto rád od druhého človeka vám úplne postačí ak vás ma kto vypočuť. Potrebujeme priateľstvo a chápavého poslucháča, pred ktorým môžeme otvoriť naše srdce. Máte takého človeka pri sebe? Ak áno, vážte si to.
Aj rozhnevaní zákazníci, nedocenení zamestnanci hľadajú dobrého poslucháča. Ale pozor. Nie je počúvanie, ako počúvanie. Mám na mysli sústredenú pozornosť. Venovať pozornosť človeku, ktorého počúvate je mimoriadne vzácne. Poznáte ten pocit, aké to je, keď vás niekto pozorne počúva.
Tu je krátky recept k tomu, ako sa stať dobrým poslucháčom:
- Pozorne počúvajte ľudí.
- Nehovorte neustále len o sebe a svojich problémoch.
- Ak vás niečo napadne, kým ten druhý hovorí, počkajte kým svoju myšlienku dokončí, a až potom rozprávajte vy.
Koľkých ľudí, čo sa takto chovajú, poznáte?
Pretože sú ľudia, ktorí sú nakazení vlastným egom, opití zmyslom svojej vlastnej existencie. Ľudia, ktorí hovoria iba sami o sebe, zvyčajne aj myslia iba na seba.
Ak by ste sa radi stali dobrými partnermi na rozhovor, buďte pozornými poslucháčmi. Ak sa chcete stať zaujímavými, zaujímajte sa o druhých. Dávajte ľuďom otázky, na ktoré radi odpovedia. Povzbudzujte ich, aby hovorili o sebe a o tom, čo dosiahli.
Pamätajte si, že ľudia, s ktorými sa bavíte, sú stonásobne zamestnanejší sami sebou, svojimi túžbami a starosťami ako vašimi problémami.